Nieuw Zeeland, Zuid

31 augustus 2017 - Picton, Nieuw-Zeeland

Kia ora!
(Betekenis: 'goede gezondheid' in Maori, maar wordt hier gebruikt als welkomstgroet)

Na een goede vlucht van 3 uur zijn we dan echt aangekomen in Auckland, Nieuw Zeeland! Wauw, vanuit het vliegtuig zag het er al zo mooi uit! Romy was aan de praat geraakt met de buurman in het vliegtuig en hij bood ons aan met hem mee te rijden! Eenmaal bij de afgesproken plek na alle douane en checks, was deze aardige buurman nergens te bekennen en hebben we alsnog een bus gepakt. Toch jammer..

In Auckland zijn we naar Dutch Delight geweest, even Hollandse snacks;). Op de kaart stonden vrijwel alle snacks, heerlijk! En toen ik ook nog eens fristi zag staan, kon mijn dag niet meer stuk! de eigenaresse (een echte Amsterdamse uit de Jordaan) maakte nog een praatje met ons terwijl wij genoten van onze snacks! Na 1 dag zouden we Auckland alweer verlaten voor Christchurch. De nacht voor onze volgende vlucht heb ik nog de slappe lach gehad, omdat Romy haar weg door het donker probeerde te vinden en dat zag er zo komisch uit dat ik niet meer op hield met lachen! Weet je hoe moeilijk het is om stil te zijn als je de slappe lach hebt?!

In Christchurch hebben we meteen de camper opgehaald en zijn we naar een camping gereden, we waren zo moe van de gebroken nachten! Onze camper heet Jeremy, roepnaam Jerry. Dit had Romy direct bedacht na het zien van de nummerplaat (JRM83). De volgende dag hebben we heerlijk over het strand gelopen en naar Gondola gereden en genoten van de geweldige omgeving! Wauw wat is het hier mooi, super groene heuvels en besneeuwde bergtoppen, het lijkt zo onwerkelijk allemaal! Daarna zijn we door gereden naar Lake Tekapo, waar we onze ogen hebben uitgekeken bij het meer en op de top van Mount John. Zo gaaf! Ik blijf het herhalen, maar het is gewoon echt onwerkelijk, zo mooi hier!

Weet je wat ook leuk is (NOT)?! Op een camping staan waar ze sensorlichten hebben bij de toiletten en keuken! We hadden onze broek nog niet eens naar beneden of het licht ging al uit! Even een kaart spelletje doen? Nee dat mag niet, we doen elke 5 minuten het licht in de keuken uit! En maar zwaaien voor het licht..

In Mount Cook hebben we eerst de Hooker Valley Track gedaan. Dit is een super mooie wandeling die eindigt bij een half bevroren meer met grote ijsblokken, zo mooi om te zien! Daarna een afgrijselijke wandeling naar Tasman Valley met een trap steil omhoog. We zijn allebei niet zulke traplopers weet je.. maar toen we boven waren, waren we die trap alweer vergeten. WAUW! De kleur van dit water bestaat niet, dat kan niet! En dan wederom die besneeuwde bergtoppen op de achtergrond, als een sprookje!

Ook zoiets.. Ik heb de gehele reis al ontzettende onnozele pech met mijn waterfles. Ik had al een nieuwe moeten kopen in Australië omdat ik de eerste kapot had laten vallen. Sinds wij in Nieuw Zeeland zijn heb ik minstens 1 keer per dag mijn fles laten vallen, dus je raad het al.. kapot.. fles nummer drie moest gekocht worden..

In Queenstown zijn we met een Shotover Jet gegaan. Dit is zo onwijs grappig en gaaf! Dat scheurt over het water vlak langs rotsen, super leuk! Daarna zijn we via Invercargill (waar geen reet te doen bleek te zijn) naar Milford Sound gereden. Alle routes die we doen zijn toeristische routes, lekker typisch ik weet het, maar zo mooi! Ook de route naar Milford Sound was geweldig! Op een gegeven moment moesten we ook ineens een paar kilometer door een tunnel, hadden we ook nog niet gehad.. scheelt mooi weer een paar haarspeldbochten om die berg heen;). Aangekomen op een camping, werden we aangevallen door een Kea (een soort papegaai noem ik het maar)! Dat beest sprong op het dak en zodra de deur open ging wilde het naar binnen! Die snavel is zo groot, dat we er bang van werden om vervolgens om onszelf te lachen! In Milford Sound hebben we een bootcruise gedaan, echt een must do! Wauw wat mooi!

Klein (eigenlijk groot, maar oké) detail; 1 van de eerste dagen van onze reis ben ik wel 20 keer geprikt op mijn enkels door zandvliegen. Ik was hier voor gewaarschuwd, maar ik had ze niet op die plek verwacht. Deze beesten zijn nog erger dan muggen. Het jeukt nog meer, je krijgt allemaal wondjes en het duurt weken voor de jeuk en de plekjes weg zijn. En toen hadden we mijn beste vrienden de muggen nog.. die dachten dat mijn enkels nog niet genoeg gehavend waren.. eind resultaat? Twee dikke enkels vol met beten, wonden en vocht.. super.. of Romy er ook last van heeft gehad aangezien we samen reizen? Helemaal niets noppes nada.. of ik daar jaloers op ben? Absoluut..

In Wanaka hebben we gegierd van het lachen in Puzzling World. Dit is een attractie waar je in eerste instantie door een doolhof kan lopen (echt belachelijk groot!) Om de 4 torens te vinden (en dit hebben we binnen de tijd gehaald;)) en dan kan je ook nog allemaal ruimtes in met illusies! Het begon alleen al met een super schuine vloer. Ik raakte letterlijk gedesoriënteerd en kon niet meer recht blijven staan, super grappig allemaal! Ook hebben we hier onze Skydive gedaan! En WAUW wat was dit vet! 60 seconden vrije val en van elke seconde genoten!

In Fox Glacier gaf de camping eigenaar in de avond een tour door het bos om naar Glowworms te kijken. Het was natuurlijk super donker en alleen hij had een zaklamp, dus we liepen als onnozele wezens blind achter hem aan, maar zo bijzonder om te zien, het lijken wel allemaal kerstlichtjes! Ik had jullie al verteld over mijn goede ervaringen met waterflessen toch? Jep.. ik had mijn fles ergens in het bos laten liggen.

Toen ik mij dit besefte en het aan Romy vertelde, schoot zij natuurlijk kei hard in de lach.. Ja het is ook gewoon super dom, haha.. de camping eigenaar was gelukkig zo aardig om met ons terug te lopen en toen hadden we de fles weer gevonden! Ook hebben we de Fox Glacier gezien! Super mooi, maar zo heftig om te zien hoe extreem veel gewoon weg gesmolten is in de afgelopen jaren..

In Franz Josef zat het ons helaas niet mee.. het was nog steeds koud, echt winter maar we hadden wel gewoon de zon.. hier begon het te regenen waardoor onze tour niet door is gegaan. Het wachten werd een beetje goed gemaakt met gratis entree in de Hot Pools, wat natuurlijk heerlijk is met die kou!

Ook hebben we ons op een andere manier vermaakt, wat heel grappig was maar ook weer niet.. snap je? Namelijk met een GPS (dus volle vertrouwen) naar een supermarkt in een dorp verder rijden en daar na 40km te horen krijgen dat je je bestemming hebt bereikt terwijl je midden in een weiland staat?! Jep.. super..

Na 2 dagen wachten en onze planning aanpassen konden we dag 3 (iets met 3 keer scheepsrecht?!) dan toch met de helikopter (!!) De gletsjer op voor een wandeling over de Franz Josef gletsjer. Nummer 4 grootste gletsjer ter wereld! Ik had nog nooit in een helikopter gezeten en mocht nog voor in ook, super gaaf! De wandeling over de gletsjer was geweldig! We kregen Crampons (of zoals Romy het noemt croutons (Hahaha, ik lach nog steeds)) aan tegen het glijden en hebben we onder, tussen en over de gletsjer gelopen, fantastisch! De gids was ook erg leuk! Ze begon haar verhaal scheeuwend, waar iedereen een beetje van op keek, en vervolgens zei ze heel droog en nog steeds scheeuwend 'en sorry als ik scheeuw,  maar dat heeft geloof ik met de helikopters te maken!'.

Doordat we deze tour pas twee dagen later konden doen (wat we het wachten absoluut waard vonden overigens) hebben we helaas de rest van de westkust over moeten slaan en zijn we in 1 keer door gereden naar Picton voor de ferry naar het noorden eiland.

Daar in de buurt hebben we ook nog een $50 voucher gekregen voor een interview van een half uur. Deze beste man was wel benieuwd wat toeristen naar die bleek bracht en ter vergoeding kregen we de voucher van een supermarkt. Het was alleen een super dure supermarkt, dus hebben we maar alle groenten en overige dure dingen daarvan gekocht en de rest bij een andere supermarkt! Toch best fijn als backpacker! ;)

We hadden al gehoord dat er een groot verschil is tussen deze twee eilanden qua natuur. Dus nu we het prachtige zuiden hebben gezien, zijn we ontzettend nieuwsgierig wat we in het noorden allemaal gaan tegen komen! Onwijs spannend!

WAUW, wat ben ik sprakeloos en verbijsterd over dit land. Op naar het volgende avontuur in het noorden! En dat avontuur komt in mijn volgende blog!

Toedels!

Ps. Foto's vind je wederom hieronder of in de betreffende map!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Helga:
    10 oktober 2017
    Zo Nicole wat ongelooflijk gaaf allemaal!! Weer heel leuk om te lezen!!
  2. Hèlen:
    10 oktober 2017
    Wat een spannende dingen hebben jullie gedaan 🙈!! Maar goed dat ik sommige dingen niet heb geweten 🤣!!
  3. Karin:
    10 oktober 2017
    Prachtig allemaal en wat een lol hebben jullie gehad.
    Ik kijk uit naar je volgende en waarschijnlijk laatste blog;)
    Liefs
    Karin
  4. Henk:
    10 oktober 2017
    echt prachtig zeg, wat een mooi eiland en wat een mooie natuur en wat hebben jullie veel ondernomen, veel gezien en veel gelachen.
  5. Nienke:
    11 oktober 2017