South Australia

20 december 2016 - Glenelg, Australië

There we gooo!!

Super zenuwachtig, enigszins bang voor het onbekende en enthousiast tegelijk stond ik op schiphol. Mijn reis gaat nu echt beginnen, er is geen weg meer terug, tijd voor mooie nieuwe ervaringen!

Zoals jullie misschien wel kunnen begrijpen ging er van alles door mijn hoofd en keek ik op tegen de voor ons gevoel eeuwig durende vlucht. In 10 uur tijd waren we in Hongkong, waar we 12 uur moesten wachten op nog eens 8 uur naar Adelaide. De eerste stad die we zouden ontdekken deze reis! Aangekomen op het vliegveld, ervoor gekozen om lekker in de taxi te stappen naar het hostel. En 3 keer raden wie er natuurlijk op dat moment volledig de mist in ging en aan de verkeerde kant wilde  instappen? Juist.. ik! En dan 3 keer raden wie er het hardst aan het lachen was terwijl ze al zat? Juist.. Romy!

Om een jetlag een beetje te voorkomen en puur om wakker te blijven zijn we direct na het inchecken bij het hostel naar de dierentuin gegaan, want daar word je sowieso wel vermaakt toch?! Klopt tot op zekere hoogte.. Ja, het is een leuke dierentuin maar als het regent en alle dieren binnen liggen te slapen en te schuilen voor de regen is er niet heel veel aan. Rond een uurtje of 13/14 zaten we op een bankje in het park te wachten op een verzorger die eten zou geven aan de tijgers en toen vielen we in slaap. Ja, goed gelezen, als een stelletje zwervers lagen we bijna op een bank in het park te slapen. Vervolgens keken we elkaar niet eens aan, zeiden niets maar wisten genoeg en liepen regelrecht het park uit, naar het hostel en zijn in bed gaan liggen. De rest van de middag, avond en nacht hebben we in dromenland doorgebracht. De overige twee dagen hebben we lopend de stad ontdekt en met de fiets een mooie route naar het strand gehad. Adelaide is heel mooi en rustig, veel oude gebouwen maar ook een flinke skyline, leuke combinatie! Verder is er eigenlijk niet heel veel te doen en te zien in Adelaide, dus deze 3 dagen waren helemaal prima..

Na 3 dagen Adelaide was het tijd voor Mount Gambier. Met een 6 uur durende busrit, genietend van het oneindige landschap, kwamen we aan in MG en werden we opgehaald door Dianne. Dianne en Jock waren degene bij wie wij via Airbnb een kamer hadden geboekt. Letterlijk een logeerkamer in hun huis, waar zij ook gewoon verbleven. Een gepensioneerd stel dat super gastvrij was en die het absoluut geen probleem vonden om ons ergens naartoe te brengen met de auto. Die middag hebben we de stad en grotten bekeken en met een kortingsbon schnitzel gegeten, omdat we het maar een gek idee vonden om in hun keuken te koken waar zij ook gewoon aten. Volgende ochtend met de fiets een andere kalksteengrot bekeken. Ontzettend gaaf om te zien en te horen dat het 1 grote doorgang is onder de stad. Daarna door weer en wind (lees: veel regen en harde windstoten) de berg/vulkaan opgefietst, ja en ook gelopen.. om de Blue Lake te bekijken. Dit meer is ontstaan in een krater van een vulkaan dat al 5000 jaar is uitgedoofd. Het water verandert tussen november en maart om onverklaarbare redenen van grijs in helderblauw. Super mooi om te zien! 's avonds toch maar gewoon gekookt bij Jock en Dianne en dat was een hele gezellige avond. De volgende ochtend gingen we terug naar Glenelg. Deze stad ligt vlakbij Adelaide. En laat het nou net zo zijn dat Jock en Dianne hier ook heen moesten om hun zoon, met gezin, op te halen. Zo gastvrij als ze waren hadden ze ons gevraagd of we met ze mee wilden rijden. Dit lieten we ons geen tweede keer zeggen, want gratis reizen is leuk!

11 dagen Glenelg, lekker bij het strand en niet te ver van de grote stad. In Australië is het bijna altijd warm en mooi weer en het is zomer, dus dat wordt volle bak zonnen op het strand en even relaxen voordat de drukke dagen aan het eind van december ingaan! Helaas.. we hebben net iets te vaak onze lange broeken en truien aan. Maar uiteindelijk toch nog 1 dag op het strand gelegen en de overige dagen hebben we ons ook zeker vermaakt! Een dagje op z'n hollands shoppen (kijken kijken niet kopen), een dag in het park in Adelaide doorgebracht bij een festival (dat achteraf bleek te gaan om de kerstman die aan was gekomen in het land), een middag naar het Duitse dorp Hahndorf, een middag Glenelg bekeken en 1 van de laatste dagen zijn we naar het Cleland Wildlife Park geweest. Daar hebben we de eerste kangaroos gezien sinds we hier zijn! En we mochten ze nog voeren ook! Dat is zo leuk om te doen, gekke beesten! Daarvoor ook nog geknuffeld met Lucy de koala en eten gegeten aan de potoroos. Laatste dag nog even alle kleding gewassen voordat dinsdag ochtend 20 december de grote reis door de outback naar Alice Springs begint!

Ik ben super enthousiast en ontzettend benieuwd naar deze tour en heb er onwijs veel zin in! Alsof het echte avontuur nu pas begint..

Jullie zullen vast weer van me horen als ik het noorden van Australië heb gezien!

Cheers and see ya!

1. Hèlen:
    21 december 2016
    Zalig om al je belevenissen tot nu toe in een keer te lezen. Geniet er van met z'n tweeen. Dikkedikke kus
  2. Tineke Heins:
    7 januari 2017
    Hoi Nicole en Romy, wens jullie nog heel veel plezier en dat je nog veel mooi dingen mag zien en meemaken, wij volgen jullie, liefs Hans en Tineke