Northern Territory

9 januari 2017 - Broome, Australië

YEAH! De tour door de outback gaat nu echt beginnen!

Vroeg opstaan is zeg maar echt ons ding en nee we hebben absoluut geen last van een ochtendhumeur allebei.. ahum.. Om 5.30u moesten we de tram naar Adelaide hebben, volledig opgezadeld zoals wij dit maar met een geintje noemen.

Na ongeveer een half uur wachten kwam er een busje aangereden en stapte er een enthousiaste gids uit, genaamd Stuart. Wij waren de laatste die opgehaald werden, dus begon hij maar meteen met een kennismakingsopdracht, waarvoor hij whiteboardstiften uit moest delen. 'Teken een dier dat staat voor jouw persoonlijkheid op het raam en zet je naam erbij'. Nou kan ik echt totaal niet tekenen, maar als ik dat ook nog eens moet doen in een rijdende auto dan snap je, dat lijkt nergens op. In mijn uitleg vertelde ik dan ook dat het een aap moest voorstellen (dit leek mij makkelijk tekenen en niet zo standaard) en hier werd uiteraard hard om gelachen, omdat het nergens op leek. Al met al een goede start en iedereen was super enthousiast! Tot Stuart begon over een verplicht veiligheidsfilmpje.. Dit bleek een grap, want we keken naar een comedy over het verschil tussen de werking van de hersenen tussen een vrouw en een man! Romy heeft dit 'belangrijke' filmpje trouwens gemist, want die moest heel nodig plassen terwijl we nog geen uur onderweg waren, haha! Wist iedereen ook meteen hoe het zat met de plaspauzes van Romy, hahah! Het eerste gedeelte van de lange rit, met hier en daar een stop in kleine dorpjes, alleen maar graanvelden gezien, zo bijzonder hoe het landschap hier zo oneindig lijkt. Aan het einde van de dag hebben we een mooie wandeling gedaan in Alligator Gorge en hebben we in Quorn geslapen in een afgelegen motel na 350 km.

Dag 2 zouden we 650 km rijden. Uiteindelijk in Coober Pedy aangekomen waar we te horen kregen dat hier naar opaal word gezocht. Na een rondleiding mochten we zelf zoeken. Hier heb ik een paar kleine opaal stenen gevonden, super leuk! Dit dorpje staat er om bekend dat de temperaturen zo hoog op kunnen lopen dat ze onder de grond wonen, dus ook wij verbleven die nacht in een grot! Hoe gaaf?!

De dagen erna hebben we veel kilometers gemaakt met het busje. Tussendoor hebben we onder andere een wandeling van 3 uur door het prachtige Kings Canyon gemaakt, ook hebben we op een super groot zoutmeer gestaan en een volledig rondje om de Ayers Rock gelopen waar super veel watervallen waren ontstaan door de vele regenval (iets wat al 10 jaar niet was voorgekomen). We hebben wilde dingoes gezien op 1 van de campings, die volgens zeggen best gevaarlijk zijn maar er oh zo lief uitzien en ik heb gedoucht met een sprinkhaan..NIET FIJN.. terwijl ik aan het gillen was, stond Romy te gieren! Ook hebben we een mooie zonsopgang gezien midden in de outback en nog een gave wandeling gedaan over en door de Kata Tjuta van 3 uur. Dat laatste was een beetje spannend omdat het erg glad was geworden door de regen. Aan het einde van deze dag hadden we vrije tijd, maar op een gegeven moment regende het zo hard dat we weer naar de Ayers Rock zijn gereden omdat deze regenval voor nog meer watervallen moest zorgen! Wat ontzettend bijzonder om te zien! Het wegrijden ging alleen niet zo soepel, we zaten met een lege accu. Het enige wat Stuart gierend van het lachen zei was 'slippers uit en duwen die bus!!' Dus, zo verbaast als we waren, meteen slippers uitgegooid en op onze blote voeten in de zeikende regen die bus vooruit geduwd! En daar gingen we, toettoet, naar de watervallen!

De laatste dag was het eerste kerstdag en dus helaas alles dicht. 'S avonds wilden we met z'n allen ergens eten, maar alleen de Mac was open.. top kerstdiner! Wel een grappige afsluiter voor dit gekke avontuur! En conclusie van deze tour; ik slaap nooit meer in een swag! Dood eng. Dit is een wind- en waterdichte slaapzak waarmee je in de buitenlucht slaapt op een tuinstoelkussen met een soort klep over je hoofd tegen de beesten.. en dan bedoel ik slangen, kikkers, muizen, muggen, kakkerlakken, heel veel verschillende soorten vliegen en torren. En dan heb ik nog niet alles genoemd. Veel te eng! Romy en ik hebben dan ook buiten op de keukentafel geslapen (alsof daar minder beesten lopen??!!).

Welkom in Alice Springs!
Voor deze ene dag hier hadden we Stuart zo gek gekregen om ons gratis een tour te geven in Alice Springs! Super leuk! Hij heeft ons naar een mooie waterbron gebracht tussen 2 grote rotswanden in, waar de rock wallabies over de rotsen sprongen en tot slot zijn we naar het eerste telegraph station van Australië geweest, super interessant!

De volgende dag werden we opgehaald door Kat, de gids van de volgende tour naar Darwin. Deze tour was niet zo leuk, Kat was onaardig en kortaf en zorgde voor weinig enthousiasme in de groep. Deze tour hebben we ook bijna niets gedaan naast de vele kilometers rijden. We kregen een half uur om bij de Devils Marbles te kijken en 45 minuten om in een waterbron te zwemmen. Daarnaast zijn we heel druk geweest om kikkers uit de wc te krijgen zodat we veilig konden plassen. Ook hebben we een mooie wandeling van 2 uur gedaan door de Katherine Gorge, met tussendoor een verfrissende stop bij een waterval (de temperatuur was al 33 graden, maar liep in de bergen op tot 43 graden) en deze wandeling eindigde in een boottocht over de rivier.

Eenmaal in Darwin kon het geregel beginnen, we wilden nog een bankpas, telefoon en we hadden te horen gekregen dat de wegen gesloten zijn van Darwin naar Broome dus dat ons idee van rijden langs de westkust niet door zou gaan. Het enige mooie wat we gezien/gedaan hebben in Darwin was een stuk strand en oud en nieuw. Met oud en nieuw was er 1 grote vuurwerkshow bij de haven, hier hebben wij ons nieuwjaar gevierd met een eigen fles prosecco en sterretjes! Daarna natuurlijk even de club in geweest en al dansend het nieuwe jaar gevierd! Wel gek hoor, met 30 graden nieuwjaar vieren en in een compleet andere omgeving. Verder hebben we vooral wat tegenslagen gehad wat betreft het huren van een auto en de prijzen van vliegtickets van Darwin naar Broome. Dit is zo belachelijk duur voor 2 uur vliegen! Toen we er vervolgens ook nog eens achter kwamen dat in Broome ook geen campers te huur waren, wat wel op internet stond, zakte de moed helemaal in onze schoenen.. ik dacht alleen maar 'weg hier van deze ongeluksstad, tijd voor een leuk avontuur in het westen van Australië'!

Al met al heb ik een super gave tocht gehad van Zuid naar Noord. We hebben super gave natuurverschijnselen gezien en mooie/gekke dingen meegemaakt! We kunnen zeggen dat we de Stuart Highway (de grote en enige weg die van Adelaide naar Darwin gaat) volledig hebben gezien! We hebben gegild, gelachen, gehuild! We hebben in de buitenlucht in een swag geslapen en in een grot! Northern Territory, wat ben je mooi!

Voor nu is het tijd om met het vliegtuig naar Broome te gaan. De eerste stad van hopelijk weer een mooi avontuur alleen dit keer langs de westkust van Australië!

Jullie zien vanzelf weer een verhaal over mijn avonturen in het wild wild west!

Cheers and see ya!

1. Helga:
    Lieve Nicole en Romy,
    Heerlijk om te lezen allemaal, echt super wat jullie allemaal meemaken, jaloers makend!!
    Liefs Helga
  2. Hèlen:
    lieve Nicole,
    ik heb genoten van je verhaal en de foto's
    blijf genieten van alles en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.
    doe de groetjes ook aan Romy
    dikke knuffel oma peek
  3. Hèlen:
    super weer om te lezen.
    wat maken jullie toch veel mee en jullie zijn pas net op weg haha
    dikkedikke kus xxx
  4. Hedy:
    9 januari 2017
    Wat een belevenissen weer...leuk hoor, ik geniet van veraf mee ( en gil mee over de doucheverhalen)