Western Australia

30 januari 2017 - Perth, Australië

Na lang zoeken heb ik dan ein-de-lijk de wifi gevonden die ik nodig had om mijn blog te kunnen schrijven en mijn foto's te kunnen uploaden! Sorry dat ik jullie zo lang in spanning heb gelaten. Hopelijk is het het wachten waard ;).

WAUW! Wat is de westkust mooi, geen woorden voor!

Na een afschuwelijke vlucht naar Broome kwamen we aan in een heel fijn hostel! Het had een zwembad, mooie schone (bad)kamers en vooral geen rare figuren die de hele dag zuipen en blowen.
In Broome hebben we 2 dagen een scooter gehuurd om de omgeving te zien. Zoals het centrum, de vuurtoren met een mooie klif en de haven met een prachtig strand waar mensen ook nog eens een mini haai hadden gevangen!

Na deze heerlijke ontspannen dagen in Broome was het tijd om de westkust te zien met onze Hyundai i20, oftewel onze Toetie genaamd. De eerste dag was meteen een pittige 700 km naar Port Hedland. Dit begon met wat flinke trappen op de rem, omdat Romy dacht dat ze een koppeling had en bij beide ging regelmatig ruitenwissers aan terwijl we een richting aan wilden geven. Ja dat krijg je als je ineens een automaat rijdt en aan de linkerkant, wel heel grappig! Op dit stuk even zenuwachtig geweest omdat we maar geen benzinestation tegen kwamen, het is hier ook allemaal zo groot! De volgende dag wilden we naar het Karijini N.P., eenmaal daar aangekomen na 400km reden we bijna tegen een groot hek aan met de tekst 'bush fire, road closed'. Hoe shit is dat?!! We konden weer omkeren en terug, super jammer! En super stom dat ze dat nergens aangeven, we hadden het internet nog gecheckt!

Exmouth was een prachtige stop! Hier zijn we het Cape Range N.P. op gereden en hebben we super mooie wandelingen over kliffen en bergen gedaan en het meest mooie koraal gezien en vissen! Toen ik het op een gegeven moment zat was om continu water in mijn neus en ogen te krijgen tijdens het snorkelen, besloot ik mijn camera te halen voor een aantal foto's. Eenmaal terug op het strand kwam Romy hysterisch, en met moeite, dat water uitgerend met de snorkel nog op haar hoofd en vertelde me super enthousiast (en nog net niet met de snorkel in haar mond) dat ze een zeeschildpad had zien zwemmen. In plaats van dat ik enthousiast reageerde, kwam ik niet meer bij van het lachen! als afsluiter van de dag hebben we 's avonds op het strand schildpadden eitjes zien leggen, zo bijzonder!

De volgende dag hebben we gesnorkeld in Coral Bay, waar de vissen minder bijzonder waren maar het koraal nog veel mooier! Ook hebben we over kliffen en koraal gesprongen om de blowholes te bewonderen! Hier waren we gelukkig weer op tijd weg, anders waren we zeik en zeik nat geweest! Uiteindelijk onze dag geëindigd in onze eigen bungalow in Carnarvon, waar ik erachter kwam dat ik de hele dag met mijn kont boven water had gesnorkeld want deze was knalrood (AUW!!). En Romy? Die kon alleen maar lachen en hield niet meer op :).

Deze dag stond allereerst Hamelin Pool op de planning. Hier bevinden zich stromatolieten, wat een heel mooi uitzicht geeft! De volgende tussenstop was Shell Beach. Dit strand bestaat, zoals je al kan raden, uit schelpen. De eindbestemming voor vandaag was Monkey Mia, dit is een beschermd natuurgebied en zoals je wederom al kan raden zijn hier apen! Nee grapje, hier gaat het om dolfijnen! Hier zijn we lekker gaan afkoelen in de zee en heb ik de meest mooie schelpen gevonden! Ja je leest het goed, niet in Shell Beach dat waren mini schelpen.. 'S avonds was er een super mooie zonsondergang, wat mij deed beseffen wat een mooie dingen ik tot nu toe al heb meegemaakt en gezien, wauw!

In Monkey Mia zijn we de volgende ochtend naar de dolfijnen gaan kijken. Hier komen namelijk al jaren een aantal dolfijnen naar de kust, ze krijgen wat vis en moeten de rest zelf zoeken. Het blijven natuurlijk wilde dolfijnen. Nu was er ook een kleine dolfijn van 7 weken bij, die heel speels door het water sprong! Echt super schattig om van zo dichtbij te zien! Later die dag zijn we naar het Nambung N.P. gereden ofwel The Pinnacles. Hier was ik 7 jaar geleden ook geweest, maar het is en blijft een bijzonder natuurverschijnsel!

En toen kwam na een heerlijke luie dag, wat ook wel eens mag, de dag waar mijn stuitje nog steeds om zeuren mag..
     We hebben onze route vervolgd naar het binnenland, weg van de kust. Wave Rock was de bestemming! Dit is precies zoals de naam zegt een rots in de vorm van een golf en daardoor onwijs gaaf om te zien! Vervolgens zijn we over deze rots gelopen, alleen ging het voor mij mis aan het einde van de route. Er werd met meerder bordjes aangegeven dat ik naar beneden moest van die rots af. Ik vind dit soort uitdagende routes juist heel leuk, dus hup daar ging ik! Op een gegeven moment moest ik al gaan zitten omdat het te stijl was. En toen ik vervolgens helemaal niet meer verder durfde door de stijle rots, besefte ik me dat ik ook niet meer naar boven kon! Shit, hardstikke vast op 2 meter hoog.. Uiteindelijk alles uit mijn handen laten vallen en naar beneden gegleden/gestuiterd wat (gelukkig) alleen blaren op elke vinger en een heel pijnlijk stuitje heeft opgeleverd. Romy was al eerder afgehaakt en via een andere route terug gelopen, dus was hier niet bij en vond me iets later om de hoek gelukkig al! Ik stond me een partij te shaken! Mijn vingers brandden heel erg en mijn stuitje deed zo'n pijn!

Vanaf de Wave Rock zijn we naar eindbestemming Perth gereden. Aangekomen in het hostel, meteen plannen gemaakt voor de komende dagen dat we de auto nog hebben! Fremantle stond als eerste op de planning! Hier heb ik een gevangenis bezocht dat tot 25 jaar geleden nog gebruikt werd. Erg heftig om te zien, omdat deze gevangenis niet veel deed aan hygiëne. Er waren bijvoorbeeld geen wc's voor de gevangenen en het waren bizar kleine ruimtes met veel te veel mensen. En tuurlijk het waren allemaal mensen die hun straf uit moesten zitten, maar voor mij ligt er toch een bepaalde grens wat betreft hygiëne. Er waren ook een aantal kamers beschilderd met prachtige tekeningen! Een aantal gevangenen had de uitzondering dat ze dit mochten.

Ook zijn we met de auto nog naar Penguin Island gereden. Hier hebben we zeeleeuwen gezien en ook dolfijnen gespot. Een wilde pinguïn stond langs het water tijdens onze wandeling over het eiland en bij de pinguïn opvang kregen die gekke beestjes eten en waren ze aan het rond dwarrelen, zo schattig!

Na al deze avonturen was de auto best vies geworden, dus we besloten het toch maar te wassen! Toen we in de achterbak keken, zagen we dat onze watertank gelekt had en dat de hele achterbak vol water zat, oeps! We hebben maar de stofzuigslang erboven gehouden stiekem, alleen een beetje jammer dat het water er midden op straat uitkwam! :) Nadat we snel zijn doorgereden hebben er nog even kei hard om gelachen.

Rottnest Island stond ook nog op de planning! Ook hier zijn we met een ferry naar het eiland gegaan en hebben we wat rond gefietst! We waren alleen zo slim om geen eten mee te nemen (want dat hebben ze daar toch ook wel?!), dus ons energie level daalde snel en mijn stuitje vond dat fietsen ook totaal niet grappig! Na een pittige, maar super mooie fietstocht over het eiland zijn we in een restaurant neergeploft en hebben we gegeten tot de ferry ons weer op kwam halen!

26 januari was het Australia Day en 's avonds zou er vuurwerk zijn! Op onze route naar het vuurwerk hadden we bedacht om nu toch echt die Amersfoortse pannenkoeken te gaan eten! Een pannenkoekenhuis in Amersfoort staat elk jaar in Perth tijdens een festival, is dat even toevallig! Eenmaal daar aangekomen hoorden we dat er een vliegtuigje was neergestort in het meer waar het vuurwerk zou plaatsvinden, dus ging het hele festijn niet door. Best eng als dat ineens zo dichtbij is. Ondanks dat heb ik me vermaakt met pannenkoeken, poffertjes en gezelligheid!

Naast nog een leuke en mooie wandeling in Perth naar onder andere Kings Park en de kathedraal zijn we vooral bezig geweest met het zoeken naar een baan. Helaas was met ons het hele hostel (à 50 man) op zoek naar een baan en kon niemand iets vinden. Toen ik na 3 dagen alle restaurants wel gezien had zijn we het gaan online gaan zoeken bij boeren om fruit te plukken. Ook dit heeft geen succes gehad, het plukseizoen begint pas over een maand.. zodoende besloten we dat dit voor nu niet werkt, dus gaan we door! Een vlucht naar Adelaide is geboekt om vanuit daar met een camper te vertrekken naar Melbourne en het daar opnieuw te proberen. Volgens ons, anderen en het internet zijn daar veel meer werkmogelijkheden, dus we houden hoop!

Op de laatste dag nog ontzettend ons best gedaan om toch die koelbox en watertank te verkopen, maar helaas niemand wilde het hebben. Zelfs niet na wat smeken.. helaas werken die knipperende oogjes niet meer..

Maar ook al was de westkust super duur en heeft het ons veel geld gekost, het was het allemaal waard! Wat is de westkust mooi zeg, onvoorstelbaar! En wat hebben we genoten van alles dat we hebben gezien! Deze afgelopen 2 maanden waren zo indrukwekkend, dat ik sta te popelen om de rest te zien!

Bye bye West Australia and Victoria, here we come!

Cheers!

1. Hèlen:
    18 februari 2017
    Zalig om je belevenissen weer te lezen. Veel wist ik al maar ook heel veel niet.
    Kijk alweer uit naar je volgende verhaal ;-))
    Dikkedikke kus ook voor Romy
  2. Linda:
    18 februari 2017
    Waaauuuw!! Wat een gave verhalen weer!! Echt super tof wat je allemaal mee maakt dat! En wat een mooie foto's!! Geniet ervan! Kus lin
  3. Hedy:
    18 februari 2017
    Wat een belvenissen!!!kijk uit naar de volgende blog..veel plezier nog
  4. Michel:
    18 februari 2017
    Mooi om te lezen Nicole. Vast een prachtige ervaring. Geniet ervan. Maak je nooit meer mee misschien. Dikke knuf.
  5. Karin:
    18 februari 2017
    Wat een belevenissen en prachtige verhalen.
    Erg leuk!
    Veel liefs en een dikke kus voor jullie! XXX
  6. Henk:
    19 februari 2017
    Hoi Nicci, weer prachtig hoor, leuk en mooi verhaal, moest wel ff lachu om je stuitje en mislukte verkooptechnisch, haha.
    Dikke kus, tot het volgende verhaal